U likes to click it~ click it~ She likes to click it~ click it~ Everybody likes to? CLICK IT~Tabung Kawen No.1

Assalammualaikum Bloggers :)

Ilmu Allah itu begitu luas,dan semua ilmu itu bukan hak milik mutlak kita. Jadi janganlah kita mendabik dada mengatakan akulah yg menemukan ilmu itu. Kita cuma menyampaikan :)

Di Kemaskini Pada 6 June 2010-Sebarang Komen Sila Tinggalkan di Shoutbox.TQ

Iklan percuma selama 5 jam disini! Tidak perlu daftar, ada ruang iklan yang kosong, korang sebat aje lah! Saiz Iklan: 100 x 100. Klik gambar 'Advertise Here' untuk memuatnaik iklan anda. Kalau ada banyak blog, sila letak satu je, kasi peluang kat orang lain nak letak.

Asal Usul Nama Hantu


1. Hantu Raya - Berasal dari Tanah Melayu.
Dipercayai terkorban di dalam satu kemalangan
jalan raya, sebaik saja keluar dari Pudu Raya
untuk pulang berhari raya.......kegemarannya
mencuri kuih kuih raya. Tempat
menginapnya disyaki di balai - balai raya.

2. Hantu Langsuir - Dikenal pasti berasal dari
Tanah Seberang.
Ceritanya bermula di suatu pagi raya bila
seorang suri rumah sedang memasang
langsir lalu terjatuh dari tingkap, terus mati.
Selepas itu, dia selalu
datang menjeguk langsirnya. Hobinya bermain aumm
cak di tepi langsir.

3. Hantu Jerangkung - Di percayai berasal dari
Tanah Besar China. Ia bekerja sebagai penjerang
kangkung di sebuah restoran. Hari hari kerjanya
jerang kangkung dalam sebuah periuk besar. Satu
hari seorang kawan menyergahnya dari belakang,
kerana terlalu terkejut ia jatuh dalam periuk
itu. Perkataan akhirnya ialah 'jerang.....kung',
jadilah Hantu Jerangkung.
Hobinya mencangkung dan tempat tinggalnya dalam
almari, sebab tu le ada lagu 'Jerangkung Dalam
Almari'.

4. Hantu Pontianak - Disyaki berasal dari India.
Seorang lelaki, Mr.Ponti mendapat seorang anak
perempuan yang sangat hodoh. Orang kampung
selalu menyindir anak ponti ini. Ponti punya
anak - Ponti punya anak Ponti
punya anak. Ponti sangat malu dan mengurung
anaknya. Selepas 5 tahun,anaknya keluar dari
rumah dan terkejutlah seorang nenek, Oi!
Pontianak...Lekatlah nama pontianak.

5. Hantu Penanggal - Seorang ibu tiri yang
kejam, hobinya menanggalkan kain anak tirinya
selain kain lakinya. Dah
terbiasa dia rasa seronok pulak.
Dia melebarkan hobinya dengan menanggalkan kain
orang orang kampung.Hebohlah satu
kampung 'Lari..lari.....Penanggal'. Bila dia
melihat sesuatu yang menarik seperti kurap,
panau, kayap dan anu.....dia pun mengilai
semahunya.

6. Hantu Pocong - Berasal dari Puchong. Nama
sebenarnya Amat Garpu Bin Mat Sudu. Dia ni suka
sangat menipu, senang cerita...kaki cong le. Bila
dia mati terlompat lompatlah dia, nak pergi cong
orang. Pucong! Pucong!

kyosingcat.blogspot.com

3 comments:

Kyosingcat said...

Hehe...pendedahan eksklusif asal usul hantu daripada mod misznovelungu.

misznovelungu said...

toyol xda....
die mmg spesel...xda asal usol..haha