U likes to click it~ click it~ She likes to click it~ click it~ Everybody likes to? CLICK IT~Tabung Kawen No.1

Assalammualaikum Bloggers :)

Ilmu Allah itu begitu luas,dan semua ilmu itu bukan hak milik mutlak kita. Jadi janganlah kita mendabik dada mengatakan akulah yg menemukan ilmu itu. Kita cuma menyampaikan :)

Di Kemaskini Pada 6 June 2010-Sebarang Komen Sila Tinggalkan di Shoutbox.TQ

Iklan percuma selama 5 jam disini! Tidak perlu daftar, ada ruang iklan yang kosong, korang sebat aje lah! Saiz Iklan: 100 x 100. Klik gambar 'Advertise Here' untuk memuatnaik iklan anda. Kalau ada banyak blog, sila letak satu je, kasi peluang kat orang lain nak letak.

Tak Percaya Tuhan? 3 Soalan Vs. 1 Jawapan

Alkisah bermula dengan seorang pemuda memulakan bicaranya dengan seorang kiyai (orang alim) ....

Pemuda : Anda siapa Dan apakah bisa menjawab pertanyaan-pertanyaan saya?

Kiyai : Saya hamba Allah dan dengan izin-Nya saya akan menjawab pertanyaan anda.

Pemuda : Anda yakin? Sedangkan Profesor dan ramai orang yang pintar tidak mampu menjawab pertanyaan saya.

Kiyai : Saya akan mencuba sejauh kemampuan saya.

Pemuda : Saya ada 3 pertanyaan:-

1.Kalau memang Tuhan itu ada,tunjukan wujud tuhan kepada saya
2.Apakah yang dinamakan takdir
3.Kalau syaitan diciptakan dari api kenapa dimasukkan ke neraka yang dibuat dari api, tentu tidak menyakitkan buat syaitan. Sebab mereka memiliki unsur yang sama. Apakah Tuhan tidak pernah berfikir sejauh itu?


"Tiba-tiba Kiyai tersebut menampar pipi pemuda tadi dengan keras."

Pemuda (sambil menahan sakit) :Kenapa anda marah kepada saya?

Kiyai : Saya tidak marah...Tamparan itu adalah
jawaban saya atas 3 pertanyaan yang anda ajukan kepada saya.

Pemuda : Saya sungguh-sungguh tidak mengerti.

Kiyai : Bagaimana rasanya tamparan saya?

Pemuda : Tentu saja saya merasakan sakit.

Kiyai : Jadi anda percaya bahawa sakit itu ada?

Pemuda : Ya!

Kiyai : Tunjukan pada saya wujud sakit itu!

Pemuda : Saya tidak boleh.

Kiyai : Itulah jawaban pertanyaan pertama...kita
semua merasakan kewujudan Tuhan tanpa mampu melihat wujudnya.

Kiyai : Apakah tadi malam anda bermimpi akan ditampar oleh saya?

Pemuda : Tidak.

Kiyai : Apakah pernah terfikir oleh anda akan
menerima tamparan dari saya hari ini?

Pemuda : Tidak.

Kiyai : Itulah yang dinamakan takdir.

Kiyai : Terbuat dari apa tangan yang saya gunakan untuk menampar anda?

Pemuda : Kulit.

Kiyai : Terbuat dari apa pipi anda?

Pemuda : Kulit.

Kiyai : Bagaimana rasanya tamparan saya?

Pemuda : Sakit.

Kiyai : Walaupun syaitan dijadikan dari api dan
neraka juga terbuat dari api, jika Tuhan menghendaki maka neraka akan menjadi tempat yang menyakitkan untuk syaitan.

P/s: Jadi jika u all menghadapi soalan2 seperti diatas tu lagi dari mana2 pihak, taw laa macam mane nak menjawap soklan2 tu kan? Hehee praktiskan tanpe ragu-ragu mahupon garu2 ;)

kyosingcat.blogspot.com

13 comments:

kodok hijau the ghost writer said...

kodok penah dengar ini dulu.. tapi bagus juga di ulang kembali untuk kesedaran

Kyosingcat said...

Ha'ah...citer neh dah lame gak kyo dengar. Untuk refresh balik otak kite n bagi kesedaran pade sesape yang blom pnah bace :) cantik x banner kyo buat tu?[xde kene mengene] huhu

Amri Bahruji matPuisi said...

insaf;;;;;... perlu menjadi hamba Allah y lebih bersyukur..

hazman aka species1980 said...

yess... biasa gak dengar dulu dialog camnie time skolah2 dulu...memang buat kita berfikir...

EDDY DY said...

bagus la citer ni...bernas jawapan kiyai tu...tahniah sebab ketengahkan cerita cam ni....

debab cute said...

akan saya praktikkan bila jumpa kyo nanti okehh...

ISLAM is simple but kita yg menjadikannya"susah" kan :)

A-Y-I-E said...

Wahhh soalan dan pemberian jawapan yang menarik..

diharapkan saudara dapat berkongsi entri ini untuk saya letak di blog saya

http://a-y-i-e-sharing.blogspot.com/

rashid said...

Yep..setiap jawapan yang kita berikan semua dari Allah, cuma dengan izin Nya kita dapat sesusah soalan...hmmm, menarik...

DzuLagiL said...

salam 'alaik....
erm, perkongsian yg baik, bro!